HOME

ATURAN MAKAN

1) Bagi yang lepas pantang, mula makan hari ke 44 lepas bersalin.

2) Bagi yang merancang sendiri, mula makan hari ke 3, 4 atau 5 period.

3) Bagi yang megambil pil perancang dan ingin bertukar kepada maajun anggun bistari, habiskan pil tersebut dan semasa hendak ganti pil, terus ganti dengan maajun anggun bistari dan tak perlu lagi tunggu period.Maajun anggun bistari juga boleh dimakan bersama pil.

4) Bagi yang merancang menggunakan IUD, kaedah mengantikannya dengan maajun anggun bistari seperti berikut:

a) Kes yang tidak ada period, dapat maajun anggun bistari boleh terus makan.

b) Kes IUD yang belum expired dan ada period, mula makan pada hari ke 3,4 atau 5period.Bila IUD sudah expired maka boleh putuskan samada ingin teruskan menggunakanIUD atau memakan maajun anggun bistari sahaja.

5)Bagi wanita yang merancang menggunakan injection, kaedah menganti dengan maajun anggun bistari adalah seperti berikut:

a) Kes belum/baru expired, dapat maajun anggun bistari boleh terus makan pada period hari ke 3,4 atau 5.

b) Bagi yang tidak period, dapat maajun anggun bistari boleh terus makan.Selepas expired injection boleh putuskan samada meneruskannya atau memakan maajun anggun bistari.

ARAHAN:-

Makan 1 biji sahaja sekali sehari samada pagi atau malam.Selepas habis makan 21 biji rehat selama 7 hari dan selepas itu sambung kepada botol ke 2 dan seterusnnya.Contohnya jika habis makan pada hari ahad maka sambung semula dengan botol ke 2 pada hari ahad minggu seterusnya.

a) Contoh cara makan malam.- Jika habis makan malam ahad, maka sambung botol ke 2 pada malam ahad minggu hadapan.

b) Contoh cara makan pagi.- Jika habis makan pagi ahad, maka sambung botol ke 2 pada pagi ahad minggu hadapan.

*****Bagi kes lupa makan, caranya adalah seperti berikut:

a) Lupa makan waktu malam.-
Lupa makan waktu malam, pagi besoknya makan 1 biji sebagai ganti.Jika masih lupa juga untuk makan waktu pagi itu maka pada waktu malamnya perlu makan 2 biji sekali.

b) Lupa makan waktu pagi.-
Lupa makan waktu pagi, malamnya makan 1 biji sebagai ganti.Jika masih lupa juga untuk makan waktu malam itu maka pada waktu pagi esoknya perlu makan 2 biji sekali.

No comments: